Pasażerowie podróżujący w Beskid Żywiecki i pod Tatry mogą spodziewać się wyraźnej poprawy komfortu podróży. Trwa modernizacja linii kolejowej nr 97 na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec, której celem jest skrócenie czasu przejazdu o niemal pół godziny oraz podniesienie bezpieczeństwa i jakości obsługi na stacjach i przystankach. Całkowity koszt inwestycji wynosi 440 mln zł netto, a finansowanie pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Nowoczesna trasa i wygoda dla podróżnych
Dzięki inwestycji prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. linia nr 97 zyskuje nowoczesny charakter. Po zakończeniu prac, przewidywanym na drugie półrocze 2026 roku, pasażerowie będą mogli korzystać z wygodniejszej i szybszej podróży zarówno do pracy, szkoły, jak i celów turystycznych.
Na 35-kilometrowym odcinku między Suchą Beskidzką a Żywcem budowane są nowe tory, a przed ich ułożeniem wymieniono stare szyny, podkłady i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wzmocniono podtorze, zabezpieczono skarpy, a także układane są kable dla nowoczesnych systemów teletechnicznych.
Modernizacja stacji i przystanków
Prace objęły także perony w miejscowościach: Stryszawa, Żywiec Sporysz, Pewel Mała, Pewel Wielka Centrum oraz Pewel Wielka. Zmodernizowane stacje oferują lepszą dostępność dla osób o ograniczonej mobilności – dzięki ścieżkom dotykowym, pasom ostrzegawczym oraz nowym wiatom, ławkom, tablicom informacyjnym, oznakowaniu i oświetleniu.
Bezpieczna i sprawna infrastruktura
Kluczową częścią projektu jest także przebudowa 90 przepustów, remont 10 mostów oraz 1 wiaduktu, co zapewni trwałość infrastruktury i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego na całej trasie.
Prace modernizacyjne realizowane są w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka”, a zakończenie całości inwestycji planowane jest na drugie półrocze 2026 roku.

Witajcie, mam na imię Cezary jestem redaktorem serwisu zywiec.org.pl oraz ogromny pasjonatem chodzenia po górach.