Data ostatniej modyfikacji 2024-02-20 przez srubkazywiec
Warsztaty dziennikarskie
Zajęcia warsztatów dziennikarskich prowadzone przez doświadczonego niezależnego dziennikarza, Adama Molendę. Zajęcia w środy, w godzinach od 17.00 do 20.00.
Zajęcia warsztatowe – zawieszone
– w trakcie redakcyjnej dyskusji:
Strona internetowa dotychczasowych warsztatów dziennikarskich:
RAMOWY PROGRAM WARSZTATÓW DZIENNIKARSKICH W KLUBIE „ŚRUBKA” W ŻYWCU
1. GAWĘDA – od której wszystko w dziennikarstwie się zaczęło.
2. W KRZESANIU ISKIER KRZESIWO JEST TO NAPRAWDĘ RZECZ GŁÓWNA… – czyli o tym, co przesądza o atrakcyjności przekazu oraz wielu podstawowych kwestiach warsztatu.
3. SKRÓT – jako najważniejsza umiejętność w konstruowaniu profesjonalnego tekstu dziennikarskiego i literackiego.
4. PIRAMIDA – schemat budowy najprostszej formy dziennikarskiej, czyli informacji.
5. MONOLOG DLA MAESTRA – kilka żelaznych zasad Ernesta Hemingway’a zapobiegających utracie kontroli nad tym, co, jak i kiedy się pisze.
5. NA GĘBOKIEJ WODZIE – o tym, jak pokonać strach przed pisaniem.
6. ROZMÓWCA – czyli jak radzić sobie z obcym człowiekiem, od którego nieraz wszystko w naszej pracy zależy.
7. PIERWSZY KROK W CHMURACH – piszemy więcej niż 15 wierszy tekstu!
8. JEST PROBLEM! CZY RZECZYWIŚCIE? – o umiejętności oddzielania ziarna od plew.
9. SŁUŻBY TAKŻE DLA NAS – prezentacja mundurowych i niemundurowych instytucji zobowiązanych do udzielania dziennikarzom informacji.
10. RZECZNIK PRASOWY – PRZYJACIEL CZYLI WRÓG – o tym czego zarówno dobrego, jak najgorszego możemy się spodziewać po specjalistach PR.
11. KIEDY JUŻ WYŁĄCZYSZ DYKTAFON LUB KAMERĘ – niejawne strategie zdobywania informacji.
12. AUTORYZACJA? PROSZĘ BARDZO! – jak wykorzystać dla swojej korzyści najbardziej uciążliwy dziennikarski obowiązek.
13. ROZMÓWCA BYWA GŁUPSZY – czyli o tym, jak napisać wywiad tak, żeby był ciekawy, i żeby udzielający go był zachwycony, choć naprawdę powiedział nam coś zupełnie innego.
14. MOJE WŁASNE JA – KOMENTARZ – o dziennikarskim prawie do opinii.
15. WŁADZY SIĘ NIE NALEŻY! – dlaczego dziennikarzowi nie opłaca się flirt z przedstawicielami władzy w każdym jej wydaniu.
16. NIE WAL NA OŚLEP! – o tym, że nawet muchę powinno się zabijać kulturalnie.
17. DZIENNIKARSTWO ŚLEDCZE – mity, rzeczywistość i konsekwencje.
18. CHRONIĄ NAS TYLKO WIĘZY KRWI – o zasadzie ograniczonego zaufania dziennikarza przede wszystkim do swego pracodawcy, a także do informatorów, koleżanek i kolegów oraz do prawników, którym zlecamy reprezentowanie nas w sądzie.
19. JAK SIĘ NIE DAĆ KUPIĆ – o wymierzonych w was próbach korupcji, które wcale na to nie wyglądają.
20. PUBLICYSTYKA NAJPROSTSZA – piszemy pierwszy duży artykuł!
21. ASYNCHRONICZNOŚĆ PRZEKAZU – a więc o różnicach pomiędzy zadaniem z polskiego lub referatem, a tekstem dziennikarskim.
22. NA POGRANICZACH SŁOWA – jak mieszać gatunki dziennikarskie z literaturą i kiedy jest to niedopuszczalne.
23. SZARŻA LEKKIEJ BRYGADY – piszemy felieton!
24. PIÓRO, MIKROFON, KAMERA – o tym, czym różnią się te same gatunki dziennikarskie, w zależności od nośnika informacji, którym je realizujemy.
26. DYSKUSJA I REDAKTOR – każdy człowiek zasługuje na to, żeby go wysłuchać, lecz nie każdy, by jego myśli prezentować światu.
27. KRÓL JEST NAGI CZYLI W STRONĘ SZTUKI – o tajnikach pisania reportażu, najtrudniejszego z gatunków dziennikarskich, w jego różnorakich formach.
28. ODSZCZEKUJEMY SIĘ! – o polemice i sprostowaniu.
29. PRAWO DZIENNIKARZA DO INFORMACJI – z ręką na sercu o tym, że do najciekawszych nie mamy żadnych praw.
30. MÓWIĄ ZDJĘCIA – fotografie potrzebne i zbędne.
31. JAK WYGLĄDA GAZETA – niby każdy wie, ale warto porozmawiać o szczegółach.
Co najmniej połowa ogólnej liczby godzin, przeznaczonych na zajęcia, poświęcona zostanie analizie materiałów klasyków określonego gatunku a nade wszystko praktycznej nauce pisania tekstów przez uczestników warsztatów oraz szlifowaniu twórczości własnej.
Adam MOLENDA